Wednesday, May 11, 2022

Bariatrik - Part 4

 Selepas beliau terangkan kos pembedahan tersebut, saya terdiam seketika. RM12k bukanlah jumlah yang kecil bagi saya, sejak bermulanya PKP 2020, pendapatan saya jatuh merudum, satu apa bantuan kerajaan pun tak melintas dalam akaun saya. Tagline Beras kita beli seolah-olah menyindir aje bagi saya... takperlah, saya kayuh perlahan-lahan, ada rezeki saya tu, Allah belum nak beri lagi. Saya dari MOPD dirujuk ke SOPD untuk bertemu dengan Lt Kol Dr Termizi, wajah beliau terpampang dalam setiap poster kat HAT ni, glamour juga doktor ni...ha ha ha..


Waktu bertemu Dr Termizi dah masuk waktu solat zohor, kira waktu rehat, HAT pun dah lengang, semua staff tengah berehat tapi beliau tetap santuni saya. Dari penjelasan beliau, saya mula terbuka minda dan azam untuk berubah. Banyak pantang larang yang saya perlu ikuti, 2 minggu sebelum pembedahan, kena minum susu saja, tak boleh makan makanan pepejal dan begitu juga untuk tempoh dua minggu selepas pembedahan. Bukan susu cap teko yea, susu OPTIFAST produk Nestle. Beliau bagi saya checlist untuk dipenuhi dan selesai checklist tersebut, saya kena WA beliau semula.


Checklist yang saya perlu penuhi. Banyak juga fasa yang saya perlu lalui sebelum pembedahan. 


Saya tak berapa mahir pasal terma2 perubatan dan pembedahan ini, saya tengok gambar bolehlah...ha ha ha



Saya rasa perut saya akan jadi macam ni selepas pembedahan nanti. 

Hampir jam 3 petang juga saya selesai berurusan disini, naik pulak dari Seremban memandu sorang2 pastu parking kat HAT ni, punyalah azab nak cari, semua penuh, mungkin masa tu nak raya jadi masing2 sibuk nak jumpa doktor dan ambik supply ubat awal2. Naik aje kereta saya termenung sekejap...boleh ke aku ni? macam tak percaya aje....



...

No comments:

Post a Comment