Sunday, September 9, 2012

Raya 2012 - Rantau, Negeri Sembilan

Bila tiba time hari raya, kena lak turn beraya belah wife, aku memang jadi fenin sikit, bukan apa, kalau turn aku di Melaka, satu hari aje dah khatam semua rumah sedara mara utama belah abah dan emak aku, kalau belah wife, lingkungan dia tu besar sangat, kalau di Johor, tu sedara mara sebelah mak mertua dan kalau di Negeri Sembilan, tu sebelah arwah pak mertua maka bila luas kawasan ziarah raya ni, modal kena lebih dan hari pun kena lebih namun den tak kisah, yang penting sillaturahim tu akrab dan dapat jalan jauh untuk kutip duit raya anak-anak aku...ha ha ha....

Setiap hari raya ke dua, keluarga sebelah arwah pak mertua aku akan buat perjumpaan keluarga dan bila berkumpul ni, campur semua sekali dari generasi, pak-pak sedara, sepupu, anak buah dan terbaru, cucu cicit, memang meriah, boleh pecah satu kampung dibuatnya. Tuan rumah dipilih secara bergilir-gilir setiap tahun dan tahun ni kena belah susul galur sebelah keluarga arwah pak mertua aku, senang cerita pak ndek dan mak ndek jadi tuan rumah dan sebagai anak buah serta suku sakat sebelah sini, kena turun padanglah menyingsing lengan dan paling menarik, pak ndek buat style gerai, setiap keluarga kena jaga menu masing-masing dan keluarga aku yakni keluarga mak mertua aku buat stall jajan dan kuih-kuih maka dah tentu ler gerai kitaorang paling laku dan menjadi tumpuan utama kanak-kanak termasuklah mak kanak-kanak tersebut dan juga yang paling paling best, gerai ni paling tak memenatkan...ha ha ha... bijak mak mertua dan adik beradik ipar aku mencadangkan menu jajan ni....cengkelat lebih...ha ha ha...

Selebihnya taknak story banyak-banyaklah, buat haus tekak aje, jadi macam biasa, tataplah gambar-gambar yang sempat dirakam dalam kamera DSLR aku yang tak semahal mana tu dan kalau tak cantik dan tak menarik....Ado Den Kisah......ha ha ha...


Rusa panggang...terbaik dari ladang...

Gerai Makcik Kedah, laksa Utara...he he he...

Gerai Mak Lang Kuang....menyengat rendangnya.

Perjumpaan raya pun ada hamper...

Mak Ndek menyampaikan hadiah kepada pemenang kerusi racun kot...Ni lah tuan rumah perjumpaan keluarga tahun ni.

Aiman pun dapat hadiah, sudah bagusssss....

Antara sepupu-sepupu wife aku, tampan dan bergaya...

Wife aku ni tolong mengemas ke..,tapau makanan?....konpius acik...

Antara sedara yang menang hadiah, yang ni tak tahu kategori apa.....

Gambar arwah Atuk dan arwah Nenek sebelah wife ...

Mak mertua den pun menang hadiah...hebat ni...

Biras den dapat hadiah???? kategori apa ni...macam tak percaya aje....

Pak sedara dan mak sedara, tetamu utama setiap kali perjumpaan keluarga diadakan...

Antara waris walak yang hadir, penuh khemah...

Stall mak mertua den, paling laris dan paling simple...ha ha ha...

Petugas di belakang stall, tema tahun ni...merah.

Ipar duai den...

Aduyai...boleh kuar lak gambar ni...

Birthday boy....errr kek takde, dah kena rasmikan sebelum majlis...ha ha ha...

Lagi sorang birthday boy, sedara juga tu...

Saat yang dinanti-nantikan oleh anak-anak dan emak-emak juga....

Salam raya, budak-budak sukalah ni, ramai induk, lebatlah poket...ha ha ha..

Kenangan  bersama pak long malik...

Selesai perjumpaan, apa lagi...kemas kawasanlah, nasib baik ada pemuda yang rajin macam diaorang ni tapi yang tak sanggup, siap kerja minta sampul...kopakkkkkkk....

Selamat hari raya, maaf zahir dan batinnnnnnnnnn!!!!!!!.....



...



No comments:

Post a Comment