Wednesday, February 23, 2011

Nasi Ambeng, Pasir Gudang.

Selalu sangat aku dengar tentang nasi ambeng ni, makan nya belum pernah dan buat pertama kalinya aku diperkenalkan dengan makanan ni semasa mengikuti konvoi ke Pasir Gudang baru-baru ini. Ianya nasi yang dihidang didalam sebuah dulang, rasanya cukup untuk hidangan 4 orang dewasa. Diatas nasi tadi ditaruh lauk tetapi dilapik dengan daun pisang bagi mengelakkan lauk tersebut bercampur dengan nasi putih. Lauk yang dihidangan adalah seperti mee goreng, ayam berempah/kurma, serunding kelapa, sayur kerabu dan ikan masin. Mula-mula aku rasa janggal juga nak makan 4 orang sedulang sebegini tapi dek kerana lapar dan yang sedulang dengan aku lak, kawan-kawan sekepala, apa lagi..bismillah aje lah....

Aku ni jenis tak makan ikan masin pasal rasanya yang masin tapi bila dah pekena nasi ambeng ni, semua aku bedal. Memang best, aku makan bertambah juga lah, tambah ayam, tambah serunding kelapanya, mula-mula segan dan sekarang rasa gian. Terima kasih pada En Salim sekeluarga yang menjamu kami makan tengahari dengan nasi ambeng ni, satu pengalaman baru yang tak dapat dilupakan, kenyang memang kenyang dan sedap..memang sedap.  


Nasi Ambeng Pasir Gudang - Sebelum...

Selepas....licinnnnnn...ahakss

...

No comments:

Post a Comment