Tuesday, June 9, 2015

Briani JDT, Taman Seri Duyong - Ada Berani?

Baru-baru ni, saya berkenalan dengan Abang Ramli, beliau merupakan orang kuat belakang tadbir dalam pelbagai bidang kat Malaysia ni, antaranya dalam bidang pemasaran perniagaan, alat muzik pentas dan macam-macam lah lagi. Lama juga kami berbual dan satu topik yang saya tertarik adalah tentang makanan, beliau mencadangkan saya mencuba briani JDT di Taman Seri Duyong, saya tanya apa nama kedai, dia bagikan lokasi, maka saya meneruskan pencarian saya sendiri...



Inilah kedai yang Abang Ramli tu maksudkan, ianya terletak betul-betul bersebelahan BSN Duyong. Kedai ni beroperasi setiap hari kecuali hari Rabu, cuti rehat dan kalau hari sabtu dan ahad, kalau ada tempahan katering, rasanya kedai ni terpaksa ditutup.



Yang jaga kedai ni saya tengok seorang anak muda, nama dia Adi, berusia dalam 20an, dan beliau sebenarnya menyewa stall kat kedai ni, portion stall dia tak besar tapi bolehlah menampung tempahan makanan seingga 80 orang. Dikhabarkan mula meniaga sejak 3 tahun lepas, waktu perniagaan bermula seawal jam 10.30 pagi dan akan tutup semula paling lewat pukul 3 petang, itu paling lewat katanya, paling awal pernah dia tutup pukul 12 tengahari. Laris ni....



Saya suka dengar cakap orang, kalau dia kata best, tentulah best makan saya pun belilah dua bungkus, satu briani kambing dan satu lagi briani ayam, errrr saya makan satu aje, satu lagi untuk orang rumah...he he he..



Ini kambing, potongan dia agak besar dan tebal juga, rasanya dia memang terangkat, pakal daging dia lembut, kalau tulang dia lembut, mahu dengan tulang tulang saya telan....






Portion nasi untuk seorang makan. 



Ini set yang saya beli, ayam tu untuk wife yea, ada papodom sekali, kalau katering katanya guna keropok yang kecik, kalau makan kat kedai, dia sediakan papodom.  Saya dah try, memang boleh repeat lagi ni...


Adi ni saya dengar anak muda yang berwawasan, pagi masak lauk, tengahari meniaga nasi briani , petang buat part time kontraktor dan malam kerja meniaga bundle. Beliau lebih suka bekerja dan cari duit dari buat tak tentu hala, saya dengar pun seronok, ternyata beliau tak suka membazirkan masa. Katering yang dijalankan kadang-kadang sampai luar dari negeri Melaka. Dan sempena ramadhan yang akan datang ni, beliau akan mula meniaga disini juga mulai jam 3.30 petang setiap hari. Semuga bisness beliau success, dipermudahkan sentiasa dan insyallah, saya pasti akan kembali lagi kesini. 


...

No comments:

Post a Comment