Monday, March 19, 2012

Wati Corner, Nilai, Negeri Sembilan.

Nak bercerita soal makan ni, sampai bila-bila tak habis... Entry kali ni nak menceritakan semula sebuah kedai yang menjadi salah satu port feberet aku dan wife untuk pekena masakan daging salai dan juga lauk lemak tempoyak, tak kiralah isinya ikan patin ataupun undang. Memang terangkat dan berpeluh bila pekena masakan ni, rasanya bagi aku setakat ni, masakan lemak daging salai dan udang masak lemak tempoyak kedai ini mengungguli carta teratas masakan terpower dalam benak ku...he he he... Baru-baru ni berkesempatan berkunjung sekali lagi ke kedai ni ketika mesyuarat AJK Kelab Ria Family, aku tak melepaskan peluang keemasan yang muncul dan kedai ini buka pada hari Ahad semata-mata untuk cater mesyuarat kelab RF ini sahaja. Apa lagi, aku raya sakan lah disini...


Aku tertarik dengan pintu pagar dia, macam pintu pagar yang terdapat dirumah-rumah tradisional di Melaka, dulu sebelum diupgradekan, kedai ni mempunyai pagar yang biasa-biasa aje dan selaras dengan proses evolusinya, ianya tidak melupakan ciri-ciri tradisional, itu yang aku kagum...

Sepanduk dengan menunya sekali, taklah detail sangat, takper...lepas ni ada gambar menunya secara detail....

Gabungan set meja makan moden kotemporari dengan pagar buluh, mencantumkan keserasian ketenangan antara dua alam...terasa santai dan tenang bila berada disini.

Dekorasi ala-ala Eric dalam Casa Impian, tikar dijadikan tirai pemisah antara ruang dapur dan ruang makan pelanggan serta dinding bidai yang menutupi sinki basuh tangan, asli dan menampakkan lagi sudut tradisionalnya...

Alamat penuh kedai ni tapi dikalangan ahli kelab ria family kami panggilnya warung kubur aje...ada sebabnya...

Insyallah pengendalinya mengamalkan budaya bersih dan sihat dalam penyediaan makanan dan masakannya...

Menu lengkap kedai ini dan antara menu utama bagi aku dan isteri bila kemari adalah...Patin Masak Lemak, Daging Salai Masak Lemak Cili Api, Udang Lemak Tempoyak, Sotong Sambal Petai dan minuman sudah tentu aku order Cendol 1 jug...he he he...

Masa mesyuarat hari tu, makanan dah siap sedia untuk dihidangkan dan tengoklah amalan kebersihan yang diamalkan disini, insyallah bersih dan selamat...

Close up Udang Sambal Petai....perggghhhhhh....

Daging Salai Lemak Cili Api, kalau tak order menu ni, baik jangan datang......

Udang Lemak Tempoyak...pun terangkat....perggghhhh.... kalau isinya dah habis, makan nasi dengan kuah ni pun dah cukup, aku tak bohongnya...cubalah try...

Ikan masin, gaul dengan bawang yang dihiris-hiris juga campur  cili api yang dihiris, cubit sambal gesek sikit, cubit telur masin sikit, gaul dengan nasi.....mmmmmm terangkat lelangit, berjujuran air peluh membasahi dahi...he he he..

Ini setting hidangan hari tu pasal kami ramai, dalam 20 orang juga, syoknya toksah cakap, berlumba taukeh dia hantar nasi tambah...he he he..

Bohong kalau aku datang makan tanpa peluh membasahi pipi...ini buktinya, bukan aku menangis tapi aku kepedasan... apa lagi, dalam entry terdahulu ada cara-cara bagaimana untuk kemari...pi lah cari....ha ha ha... Rugi sapa tak mai woooooo...




....

4 comments:

  1. hai..

    kedai nie mmg power dgn ke pedasan dan best...
    * mmg meleleh peluh beb... haha

    ReplyDelete
  2. Bang, sila la bgtau lokasi kedai nih... :)

    ReplyDelete
  3. Encik...mohon share ya..tk

    ReplyDelete
  4. Number telefon tak digunakan lagi, nak call macam mana ni?

    ReplyDelete