Sunday, March 4, 2012

Sumber Demihafiz

Salam sejahtera,

Terpanggil untuk membantu dengan usaha yang kecil ini, menwar-warkan tentang kisah seorang rakan OP Junior dari Maktab Tentera DiRaja yang mengalami kemalangan, yang telah mengakibatkan beliau lumpuh satu badan. Beliau sebelum ini merupakan salah seorang pelajar yang aktif dalam sukan dan akademik namun sejak ditimpa kemalangan, nasib beliau berada digarisan yang payah untuk saya tafsirkan. Atas usaha beberapa rakan Senior OP Maktab Tentera DiRaja, satu tabung telah dilancarkan baru-baru ini oleh Dato Raja Nong Chik, Menteri Wilayah Persekutuan bagi mengutip sumbangan ikhlas dari seluruh warga OP khasnya dan orang ramai amnya. Berat mata memandang berat lagi bahu memikul, bayangkan kalau ahli keluarga kita sendiri berada disituasi sebegini. Walaupun diberikan duit sebanyak mana pun, ianya tak mampu mengembalikan kesihatan beliau namun ikhtiar dari rakan-rakan op mahu membantu keluarga beliau, seboleh-bolehnya bersamaan bak kata perumpamaan berat sama dipikul, ringan sama dijinjing, inilah usaha mereka semuga usaha murni mereka ini diberikan ganjaran pahala oleh yang maha ESA. Terima kasih bagi yang sudi menyumbang, tak kira berapa sedikit ataupun besarnya sumbangan anda, semuga kebaikan anda mendapat ganjaran dariNYA, terima kasih atas bantuan anda walaupun membaca blog ini kerana bagi saya, anda berjiwa perihatin. 






Konvoi Ziarah akan datang.



(Dipetik dari facebook seorang rakan op juga......)


OP Hafiz dilahirkan 23tahun yang lalu pada 24Ogos 1988 di Hospital Kota Tinggi, Johor di dalam keluarga Abu Tahir dan Tumirah yang mempunyai 7 adik beradik, OP Hafiz ialah anak kelima..Selain 2 lelaki dan 3 perempuan.Seorang kakak telah meninggal dunia semasa berumur 5 tahun. OP Hafiz dibesarkan di persekitaran FELDA..Bapa beliau merupakan peneroka FELDA Semenchu, Kota Tinggi sejak 1977..OP Hafiz mendapat penidikan awal si SRK DAN SMK SEMENCHU sebelum dipilih melanjutkan pelajaran ke Maktab Tentera Diraja, Sungai Besi, Kuala Lumpur pada tahun 2002.. Beliau berada selama 4 tahun di MTD dan ditempatkan di kompeni F..Selepas Perbarisan Tamat Latihan di MTD pada akhir tahun 2005, beliau melanjutkan pelajaran tingginya di Universiti Teknologi Petronas untuk Sarjana Muda Kejuruteraan Kimia pada tahun 2006 sehingga pertengahan 2011..Beliau berada pada tahun ke3 dan terakhir dan dianggap mahasiswa yang cergas dan cerdas, Beliau hanya ada satu kertas amali sahaja untuk diduduki..

TAK SEMENAMENA...TRAGEDI MELANDA...

Tragedu melanda pada petang selasa, Mei 24hb 2011. OP Hafiz dan beberapa kawan kawan sedang bermandi manda di Pantai Tanjung Balau, Bandar Penawar, Kota Tinggi. Beliau terjun beberapa kali dari cenuram. Pada terjunan ke3 atau ke4 beliau tidak timbul..Mujur kawan-kawan dan orang yang di pantai sedar akan keadaan itu..Bergegas mereka menarik beliau keluar dari air laut. Beliau kaku dn kesejuka, kedua belah tangannya bengkok, tak boleh bergerak, masih sedar tetapi percakapannya raban..OP Hafiz serta merta dikejarkan ke Hospital Kota Tinggi. Memandang kan keadaan kritikal, OP Hafiz telah dipindahkan ke Hospital Sultan Ismail, Johor Bahru...

MIMPI NGERI RAWATAN...

Pada 19hb JUN 2011, OP Hafiz menjalani pembedahan di Hospital tersebut selama lebih kurang 7jam yang mencemaskan..Kelauarga Abu Tahir &Tumirah berada dalam keadaan gundah gulana yang tidak terperi..tidak tahu apa yang akan berlaku.Mereka hanya "pasrah" kepada ALLAH..Pembedahan berjaya.. "ANTERIOR PLATING" dipasang dan penggraftan tulang dilakukan. OP Hafiz telah didiagnos mengalami "fraktur ledak C6 dengan defisit neurologi, cedera kepala ringan beserta pendarahan intrakranial dan ulser tekanan pada kawasan gluteus." Merujuk laporan surgeri, Oleh Dr Wan Noor Azlizana Mamat, Jabatan Ortopedik.."Diagnosis seperti tersebut di atas boleh menyebabkan pesakit lumpuh dan kesudahannya tidak pasti..Kita perlu menunggu selama sekurang2 nya 6 bulan untuk menentukan samaada pesakit boleh peroleh fungsi normal atau hampir normal atau pesakit akan lumpuh sepanjang hayat.."..

MASA DEPAN OP HAFIZ??

OP Hafiz kini terlantar di katil dan separa lumpuh di rumah. Keadaan medikalnya amat kritikal. Hidupnya tidka keruan.. Pemikiran bahawa "lumpuh dan terlantar sakit di katil sepanjang hayat" merupakan mimpi ngeri dan amat menakutkan OP Hafiz dan keluarga tersayang..
Universiti Teknologi Petronas amat perihatin.UTP telah membiayai segala kos pembedahan , perawatan hospital dan pembelian kelengkapan dan aksesori perubatan untuk keselesaan OP Hafiz...yang berjumlah sekitar RM 25 000..Beberapa sumbangan telah diterima daripada OP (OP - bekas putera Maktab Tentera Diraja) sebanyak RM 6 820 ...kebanyakannya daripada usaha murni OP yg lebih muda dengan melakukan beberapa kegiatan amal bertujuan meringankan beban yang ditanggung keluarga OP Hafiz...

NAMUN...OP HAFIZ PERLU LEBIH DARI INI...

Tabung " SUMBER DEMI HAFIZ" Tabung ini diwujudkan khas untuk mengutip derma dan sumbangan untuk membiayai keperluan perubatan dan keperluan OP Hafiz. OP Hafiz perlukan anda sekarang untuk membantu beliau..
Rayuan dibuat untuk derma dan sumbangan kepada Tabung ini..

Sumbangan boleh dimasukkan ke dalam akaun Bank..

SUMBER DEMIHAFIZ di Bank CIMB no akaun 14160001103109

BERDOA LAH KITA BERSAMA AGAR OP HAFIZ SEMBUH DAN SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA PENYAYANG...YA ALLAH KEPADAMU KAMI BERSERAH...

*NOTE = OP (OLD PUTERA) khas untuk bekas penuntut Maktab Tentera Diraja...

No comments:

Post a Comment