Friday, February 11, 2011

Melancong ke Cameron Highland 2008

Aku bukanlah suka sangat mengembara, sebelum menceburi bidang Safety sepenuhnya bermula pada tahun 2008, aku dan family lebih suka travel dekat-dekat kalau pergi bercuti, lagipun berjalan jauh, memerlukan kos yang tinggi dan mengambil masa, sebab tu aku hanya suka bertumpu ke Port Dickson sahaja. Sebut aje mana satu Hotel yang terdapat di sepanjang pantai Port Dickson, dari Rumah Peranginan Kerajaan Negeri Sembilan, Rumah Peranginan Kerajaan Persekutuan, Ilham Resort, Guoman yang kini telah ditukar nama, Glory Beach Resort, Tiara Beach Resort, Palm Spring, boleh dikatakan hampir kesemuanya aku dah duduk menginap. Bukan riak atau menunjuk-nunjuk, sekadar mengatakan bahawa aku dah biasa dengan Hotel atau Resort peranginan kat pantai Port Dickson.

Apabila aku bertukar kereta dari Wira saloon ke jenis MPV, aku ajak wife aku pergi travel jauh sikit, mulanya dia cuak, tak sangka yang aku nak cuba try test travel jauh-jauh, bila aku terangkan dengan kenderaan yang dah besar sedikit, kita akan rasa lebih selesa selain banyak barang-barang boleh diisi. Dia setuju dan tanya mana nak pergi?...aku jawap Cameron Highland.


Wajah-wajah yang tak sabar nak memulakan perjalanan ke Cameroon Highland.

Ikhwan dengan posing cute nya.

Fatin pun sekali tapi posing beliau cam tak posing aje...he he he..

Ramai yang menasihatkan aku supaya naik dari Simpang Pulai kerana jalannya rata dan landai sedikit dari jalan Tapah tapi aku baru pertama kali kesana maka aku tetap memilih untuk naik ke Cameron Highland dari arah Tapah. Alhamdulilah tiapa apa-apa masalah yang aku hadapi sepanjang pemanduan, walaupun ini adalah kali pertama aku memandu kesana, bagi aku jalan-jalan yang aku lalui tidaklah seteruk, sebahaya mana pun berbandingkan ketika aku menjalankan tugas kat Benta dulu, jalan dari Bentong ke Ke Raub aje dah mengerunkan dengan tebingnya yang curam selain jalannya yang sempit serta tak mempunyai bahu jalan. Bayangkan kalau berselisih dengan lori balak, nak pula bila memandu diwaktu malam. Boleh naik bulu roma dibuatnya. Alhamdulilah sekarang semuanya dah banyak berubah. Mana-mana jalan yang gelap dah ada lampu jalan dan selekoh-selekoh bahaya dah diletakkan banyak papantanda selain dah dilebarkan sedikit.

Tempat yang mula-mula kami singgah adalah Ladang Teh Bharat, kedudukannya pula tepi jalan sahaja maka kalau sesiapa naik kesini dan tak nampak, sah dia rabun atau dia tidur masa tu..ahakss, sejuknya dah mula rasa masa kat Rinting lagi jadi kat sini apa lagi, pekena teh tarik lah dan bergambar sakan sampaikan kat tepi tandas pun jadi juga, pantang ada papan tanda atau tulisan tertera Cameron Highland pasti kita orang posing kat situnya. Walaupun kali pertama sampai ke sini, aku rasa macam dah biasa dengan keadaan disini, suhunya, budayanya dan bangunan-bangunan kolonialnya. Mungkin aku pernah sampai kot???...ahakss


Model papantanda..ha ha ha..

Model teh tarik yang macho dan baju ni...aku dah tak muat...ahakss

Wife dan adik beradik dia, muat mpv aku tu...

Anak-anak kesayangan ku dengan gaya tadah tangan, Aiman lak macam nak baca doa..ha ha ha...

Kat belah kanan tu lah tandas...

Ikhwan dan Aiman, ada handsome macam ayah dia tak??

Dah sampai kat tempat penginapan, Apartment 3 bilik kat Taman Royale Lily. Sebelum datang aku cakap kat wife apartment yang disewa takde aircond atau kipas, bayar murah sikit, dia bising-bising, suruh tukar apartment lain...aku senyum aje dan akhirnya beliau tahu kenapa...

En Badrul dan Pn Normah, pemilik kedai roti kat Taman Royale Lily dan juga merupakan saudara aku, kat sini dia banyak membantu aku dengan informasi serta lokasi yang harus dituju, first time datang dah macam selalu datang rasanya. Tq En Badrul dan Pn Normah, jasamu ku kenang.

Wife berposing dengan jem strawberinya.


Makan aiskrim strawberi, dan sepanjang hari ni, aku gila strawberiiiiiiiiiiii....arrrghhhhhhh....dashaat!!

Posing ayu... masa kunjungan ni si  Jaja dan Kak Teh masih single, belum berpunyalah orang kata.... dan si Baiza lak sehingga sekarang pun masih single..ho ho ho...

Ikhwan memang gila makan aiskrim masa ni, 3 mangkuk dia sorang, aku pun kalah.


Fatin kat ladang hidroponik.

Tengah pilih-pilih sayur, nak bawa balik ke Seremban, penuh kereta aku time balik, sib baik muat, kalau tak , kena jual kat RnR Tapah ler gamaknya.

One for the album.......my heart and my true love.....my family....

Jauh perjalanan, luas pemandangan dan banyak pengalaman, pada tahun 2008 aku datang buat kali pertamanya, tahun 2009 pula aku datang buat kali keduanya dan kali ketiga? Aku tak berapa pasti lagi sebab dengan dua kali kunjungan aje, aku dah tawaf hampir 80 peratus kawasan kat Cameron Highland ni, kebanyakkan benda-bendanya sama sahaja dan sekarang dah tak perlu ke sana lagi kalau-kalau berhajat untuk membeli barang-barang hasil keluaran Tanah Tinggi tu pasal di Mydin MITC pun dah ada jual macam-macam terutama sekali Teh Strawberinya. Tak teringin merasai suasana sejuknya semula???....mmmmmmm....Ado Den Kisah!!!....ha ha ha...


...

No comments:

Post a Comment