Tuesday, January 4, 2011

Replika Istana Raja Melewar, Astana Raja, Negeri Sembilan.

Kata orang, jauh perjalanan luas pemandangan, bagi aku lak, jauh perjalanan makin sengkek lak aku, mana taknya, nak ambik kira juga perbelanjaan Petrol, Tol – kalau masuk Highway PLUS lah, sarapan, makan tengahari, makan malam, penginapan di Hotel, contoh kalau perjalanan jauh sampai ke Utara, takan nak balik hari lak, mahu patah spring kereta dan silap-silap dengan spring driver pun boleh patah.

Kali ni aku nak bawa jalan dekat-dekat aje, semalam sewaktu dalam perjalanan menghantar anak bujang aku masuk asrama di Sek Men Dato Abdullah, Astana Raja, Rembau Negeri Sembilan, aku lalu Sg Udang, Ramuan China Besar, Lubuk Cina dan melewati Jeti Shahbandar Linggi . Sebelum sampai ke pekan koboi Astana Raja terdapat satu Replika Istana Raja Melewar disebelah kiri. Kira tak jauh jugalah dari sekolah anak aku tu. Entah kenapa aku boleh tak perasan lak istana ni. Dah 2 tahun anak aku bersekolah kat sini, nak masuk tahun ke 3 dah baru aku perasan kewujudannya.

Sempat juga ambik gambar pakai kamera cap ayam aku tu, nak pakai kamera DSLR tak mampu lagi, lagipun DSLR ni untuk orang yang sabar dan teliti aje, aku yang jenis “quick one” ni, takyahlah beli..ha ha ha.. Aku tak sempat nak ronda-ronda kat dalam istana ni pasal nak cepat hantar anak aku, kang takut ramai orang lak waktu daftar, takut lambat lak aku nak balik ke Melaka semula. Replika istana ni diselia oleh Lembaga Muzium Negeri Sembilan, ada pak guard jaga. Nampak ruang utama Istana dibuka cuma pejabat penerangan aje tutup. Sebab aku tak singgah lama maka aku tak tengoklah secara mendalam semua poster atau notis yang ada ditampal kat papan kenyataan pejabat penerangan tu. Insyallah lain kali kalau aku singgah lagi, aku cuba tengok secara detail. Mana tahu ada benda-benda menarik yang boleh difollow up. Dekat perjalanan, jimat perbelanjaan…..Ahakss.






...

No comments:

Post a Comment